Aktualności
Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Liderem Pracy Organicznej
XI Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze członków Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego, które odbyło się w dniu 25 kwietnia 2009 roku w Poznaniu było niezwykle bogate w wydarzenia ważne dla Towarzystwa. Wśród tych wydarzeń wymienić należy przede wszystkim szczególnie uroczyste nadanie Godności Lidera Pracy Organicznej Jego Magnificencji, rektorowi Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – prof. dr hab. Bronisławowi Marciniakowi. W obecności wszystkich przybyłych na Wale Zebranie członków Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego, a także zaproszonych gości wśród których znajdowali się m.in. były rektor UAM, prof. dr hab. Stanisław Lorenc, związaną z Godnością Lidera Pracy Organicznej Statuetkę Honorowego Hipolita laureatowi wręczył Prezydent Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego – dr Marian Król. ( Na zdjęciu dostojny Laureat, rektor UAM, prof. dr hab. Bronisław Marciniak ze Statuetką Honorowego Hipolita, w chwilę po otrzymaniu wyróżnienia )
Uhonorowanie prestiżowym wyróżnieniem rektora UAM – prof. dr hab. Bronisława Marciniaka zebrani przyjęli burzliwymi oklaskami. Laureat natomiast, dziękując za wyróżnienie zrewanżował się wykładem na temat konieczności rozwoju edukacji i nauki, unowocześniania programów edukacyjnych oraz związku etosu pracy organicznej z etosem nauki. W niezwykle interesującym wystąpieniu rektor Bronisław Marciniak przypomniał związki Hipolita Cegielskiego z nauką, o czym na co dzień nie zawsze się pamięta, a co jest bardzo ważne dla pełnego zrozumienia legendy tego organicznika z dziewiętnastego wieku. ( Na zdjęciu: prezydent Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego – dr Marian Król – z lewej – wręcza rektorowi Bronisławowi Marcinikowi Statuetkę Honorowego Hipolita )
Rektor Bronisław Marciniak powiedział między innymi, że – cytuję z pamięci - „Z punktu widzenia rektora Uniwersytetu nie mogę nie wspomnieć o pracy naukowej i dydaktycznej doktora Cegielskiego. Cegielski, jeszcze przed założeniem fabryki pracował w szkole i dostrzegał mankamenty wykształcenia czysto humanistycznego. Zauważył konieczność zmian w programie nauczania. Propagował zmniejszenie ilości godzin nauki języków klasycznych na rzecz języków współczesnych i nauk stosowanych (matematyczno-przyrodniczych). Uważał, że społeczeństwu polskiemu potrzebni są absolwenci szkół średnich, którzy znaliby się na handlu, rolnictwie i rzemiośle, by wykorzystując swe umiejętności pracowali dla dobra ojczyzny. Swe przemyślenia zawarł w pracy "O zasadach wychowania po szkołach wyższych" (ówczesne gimnazja). Pisywał artykuły, wydawał podręczniki, naukowo zajmował się literaturą a najwięcej zajmowała go twórczość Adama Mickiewicza”.